Relaxáció

Autogén tréning | Kismama relaxáció

Autogén tréning

Az autogén tréning a legnépszerűbb stresszcsökkentő és szorongásoldó módszer. A stresszforrásokat szinte lehetetlen kiiktatni az életünkből, a stresszkeltő eseményekhez való hozzáállásunkon azonban változtathatunk.

A testi szintje

Szervezetünk azokra az eseményekre ad stresszválaszt, amelyek a megszokottnál nagyobb alkalmazkodást követelnek tőlünk. Amennyiben a stresszor hosszabb időn át fennáll, az idegrendszer fokozott szimpatikus aktivitása funkcionális panaszokat okoz (leggyakrabban gyomorégést, hasmenést, szívtáji szorítást). Ezek egy idő után már organikus elváltozáshoz vezetnek (gyomorfekély, irritábilis bélszindróma, Crohn-betegség, magas vérnyomás).

Az autogén tréning gyakorlatsorában az izmainkra, szerveinkre fókuszálás és azok ellazítása által a szervezet még stresszes helyzetben is képes úgynevezett relaxációs választ adni. Ez a fiziológiai válasz visszahat az érzelmi állapotunkra, az idegesség helyét átveszi a megnyugvás.

Az érzelmek, motivációk szintje

A szorongás megakadályozza, hogy belemerüljünk az éppen végzett tevékenységbe. Munka közben a hétvégi kiránduláson ábrándozunk, a kiránduláson azon kapjuk magunkat, hogy a következő heti feladatokon stresszelünk. Sem a munkánkban, sem a szabadidős tevékenységünkben nem vagyunk jelen. Az autogén tréning a jelenlét gyakorlata.

A jelenléthez a megengedő figyelem vezet. A tréningezés során megtapasztaljuk, hogyan működünk, amikor valami nem az elvárásaink szerint alakul. A gyakorlatokban ráérzünk arra, hogy az „úgy legyen, ahogy akarom” görcsét elengedve megszűnik az állandónak hitt feszültség. Ahogy beleengedhetjük magunkat annak az átélésébe, ami van, megérkezünk a jelenbe, önmagunkba.

A gyakorlatok során spontán képek is felmerülhetnek a tudat alatti rétegekből. Ezek a képek szimbólumok formájában tárják elénk aktuális problémánkat vagy régebbi megoldatlan konfliktusainkat. Amit előhívnak, az azzal való foglalkozásra meg is hívnak, miközben a feldolgozásában is segítenek: amikor a képben megoldást találunk, a pszichés struktúrában is átrendeződés megy végbe.

A spiritualitás szintje

Az autogén tréning mint a jelenlétbe bevezető gyakorlatsor, a szemlélődő imába, a kontemplációban való megérkezést is segíti. Amikor teljesen jelen vagyunk önmagunkban és önmagunknak, megtapasztalhatjuk, hogy nem vagyunk egyedül: Isten is jelen van velünk és bennünk.

A gyakorlatsor, mely napi 10-15 perc belső figyelemre fordított idő – az izmainkra, vérkeringésünkre, szerveinkre, légzésünkre való fókuszálással –, 10 alkalom alatt sajátítható el, onnantól egész életünkben használhatjuk.

Kismama relaxáció (leendő) szülőknek

Az autogén tréning kiegészített változata a kismama-relaxáció, mely közös élmény magzatunkkal, aki a hormonális folyamatokon keresztül az első pillanattól érzékeli a bennünk zajló érzelmi-lelki történéseket. A 10 alkalom során a családdá válás lélektani vonatkozásai is tág teret kapnak, segítve az édesanya „megszületését”.

Az autogén tréning a gyermekáldásra vágyóknak segít megszabadulni a szülővé válással kapcsolatos görcsöktől.

Nem késő a szülés után sem elsajátítani, hogy a felelősséget és terheket könnyebben viseljük, így felszabadultan élhetjük át a gyermek adta örömöket. Hiszen gyermekünknek nem tökéletes anyára van szüksége, hanem olyanra, aki szorongások nélkül és egészen jelen tud lenni számára. A napi 10-15 perces belső figyelem által nyitottabbá válunk a nem tervezett eseményekre. A csecsemő, kisgyermek sem úgy működik, ahogy elvárjuk, ami bizonytalanná teszi a szülőket, holott gyermekünknek semmire nincs nagyobb szüksége, mint a szülői ráhangolódásra. Az autogén tréninggel ezt a ráhangolódó attitűdöt gyakoroljuk.

Elsajátítását ajánlom stresszes életvitelű (leendő) édesapáknak is.

Bejelentkezés:

A bejelentkezés módjáról a kapcsolatfelvétel menüpont alatt olvashat.